Kiropraktikk

Kiropraktikk omfatter diagnostikk, behandling og forebygging av lidelser i nerve-, muskel- og skjelettapparatet. Kiropraktikk har som hovedmålsetting å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem når feilfunksjoner har oppstått. Ordet kiropraktikk er av gresk opprinnelse og betyr å behandle med hendene.

Gjennom årene har kiropraktikk utviklet seg i takt med tiden til en moderne, kunnskapsbasert helseprofesjon, med muskel- og skjelettlidelser som hovedvirkeområde. Kiropraktikk har i økende grad blitt integrert i det etablerte helsevesen, både generelt og på områdene forskning og utdanning.

En kiropraktor er godkjent av statens helsetilsyn til å praktisere kiropraktikk. Kiropraktoren har status som primærkontakt med selvstendig behandleransvar på lik linje med leger, tannleger og psykologer.

Dette er noen av områdene du kan gå til en kiropraktor for:
Hodepine og migrene
Svimmelhet
Kjeveplager: Smerter, klikk
Nakkeplager: Akutt kink, stivhet, prolaps
Skulderplager: Myalgier, impingement, rotator cuff tendinose
Armplager: Tennisalbue, slitasjegikt i håndledd og fingre Ryggplager: Hekseskudd/akutte smerter, lumbago, prolaps, isjias, spinal stenose
Smerter mellom skulderbladene
Brystsmerter
Bekkenplager: Bekkenløsning og bekkenleddsyndrom
Hofte- og lyskeplager
Kneplager: Meniskskader, leddbåndskader, slitasjegikt